Anasayfa
“ULUSLARARASI NÖROPAZARLAMA SEMPOZYUMU”
13 Aralık 2023 tarihinde Üsküdar Üniversitesi ev sahipliğinde fijital olarak gerçekleştirilen sempozyumda, Türkiye’den ve dünyadan birçok akademisyen sahne aldı.
Bilim insanları ve sektör profesyonellerinin bilgi transferinde bulunduğu global bir buluşma noktası olma hedefiyle yola çıkan Uluslararası Nöropazarlama Sempozyumu’nda, tüketici nörobilimi alanındaki gelişmeler, sürdürülebilir teknolojiler, yapay zeka ve tüketici davranışı konuları geniş bir perspektiften ele alındı.
Nöropazarlamanın Yeni Perspektifi
Bu seneki alt başlığı, “Nöropazarlamanın Yeni Perspektifi: Yapay zeka, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik” olan sempozyumda, dünyadan ve Türkiye’den değerli akademisyenler ve iş insanları sahne aldı.
Sempozyumun açılış konuşmaları Üsküdar Üniversitesi Nöropazarlama Anabilim Dalı Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Selami Varol Ülker ile Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü ve Yönetim Üst Kurulu Başkanı Prof. Dr. Nevzat Tarhan tarafından yapıldı.
Tüketici davranışlarının ve tüketici psikolojilerinin anlaşılmasında derin içgörü sağlayan nöroteknolojik uygulamalara dikkat çeken Ülker, günümüzde sanal ile gerçek arasındaki sınırın gittikçe bulanıklaştığını, yapay zeka sayesinde yeni stratejiler geliştirildiğini kaydetti.
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, nöropazarlama yüksek lisans programının 2014 yılında ilk kez Üsküdar Üniversitesinde başladığını vurgulayarak nörobilim ve pazarlama disiplinlerinin birleştiği bu bütüncül ve multidisipliner alanın önemine vurgu yaptı.
“Nöropazarlamada beynin karar verme bölgesinin önemi ortaya çıkıyor”
Nöropazarlamanın da bu vizyonun bir parçası olduğunu anlatan Tarhan, nöropazarlamaya referans olmuş, 2 kola markasının araştırmasına atıfta bulunarak, deneklerin markalı şişeler ve markasız şişelerde kola içtiklerinde farklı sonuçların çıktığını anlattı. Beynin markayı gördüğü zaman düşünerek karar verme bölgesinin aktif hale geldiğini kaydeden Tarhan, “Bunun üzerine nöropazarlamayla ilgili önemli bir kanıt ortaya çıkmış oluyor. Beynin ön bölgesi, karar verme bölgesi devreye giriyor. Kişiler düşünüyor, hazla hareket etmiyor. Hazzını kontrol etmiş oluyor. Frontal lobun, karar verme bölgesinin önemi ortaya çıkıyor. Özellikle karar vericilerin, reklam vericilerin, büyük reklamlardan önce bu tarz projelerde fikir almaları her zaman çok etkili olacaktır. Kültürel boyutu çok fazla. Fiziksel olarak bir malı satın almadan önce kişinin zihinsel olarak satın alması gerekiyor. Nöropazarlama zihinsel olarak satın almayı nasıl sağlarız’ı nörobilimsel olarak ölçmeye çalışıyor. O nedenle zihinsel olarak satın almayı ölçebilme, nörobilim yardımıyla yapılıyor” dedi.
“E-posta pazarlama ile her 1 dolar başına ortalama 42 dolar kar elde ediliyor”
Sempozyuma online katılarak bir konuşma yapan Nöropazarlama uzmanı ve Almanya IU International University Uygulamalı Bilimler Psikoloji profesörü Benny Briesemeister, e-posta iletişiminin nöropazarlama alanında nasıl değerlendirilebileceğine dikkat çekti. E-posta pazarlama yönteminin dünyada ciddi boyutta olduğunu ve günde 306 milyar e-mail
gönderildiğini kaydeden Prof. Dr. Benny Briesemeister, e-posta pazarlama ile her 1 dolar başına ortalama 42 dolar kar elde edildiğinin belirlendiğini aktardı. Mail başına tek bir mesaja odaklanmak gerektiğini, artık insanların alışveriş için bültenlerin hepsini okumadığını anlatan Prof. Dr. Benny Briesemeister, 3 kez gönderilen maillerde tıklanma oranlarının arttığının görüldüğünü de ifade etti. Prof. Dr. Benny Briesemeister, hedeflenmiş eposta yaklaşımıyla ise 42 doların 400 dolarlara çıkarıldığını da söyledi.
“Nöropazarlama ve Duygusal Angajman”
Yeditepe Üniversitesi İletişim Fakültesinden Prof. Dr. Uğur Cevdet Panayırcı “Nöropazarlama ve Duygusal Angajman” başlıklı konuşmasında, nöropazarlamanın gelişimine işaret ederek, beyana dayalı araştırma tekniklerinin her zaman doğru ve sağlıklı sonuçları vermeyebileceğini, nöropazarlama araştırmalarının antropoljik derinlemesine görüşme gibi araştırma teknikleri ile birleştirildiğinde çok daha derin içgörüler sağlanabileceğine vurgu yaptı.
Markalarla tüketici arasında geçmişte olan sadakatın artık sürmediğine, daha fazla hissedildiği için daha fazla satın alma eğiliminin olmadığına dikkat çeken Panayırcı, angajman kavramının nörobilimsel araştırma teknikleri üzerinden irdelenmesinin önemine değindi.
“Reklamların beyindeki etkileri araştırılıyor”
Bonn Üniversitesinden Postdoc Aline Simonetti “Sanal gerçeklik teknolojisinin algı ve davranışı anlama üzerindeki etkisini” aktardığı sunumunda, EEG ve sanal gerçeklik cihazlarını entegre ederek geliştirdikleri tüketici araştırmasının detaylarını paylaştı.
“Karar vermenin %95'i bilinçsizdir”
York Üniversitesinden Prof. Prac. Dr. Nikolaos Dimitriadis “Nörobilimde Pazarlama” başlıklı konuşmasında, karar verme süreçlerinin büyük bir çoğunluğunun bilinçsiz gerçekleştiğini, bu nedenle insanların bir şeyi neden seçtiklerinin ve neden sevdiklerinin tam olarak farkında olmadıklarını, bunu en iyi analiz etme yöntemlerinden birinin ise tüketici nörobilimi alanında yapılabilecek araştırmalarla olabileceğini vurguladı. Tüketici nörobilimi araştırmalarında kullanılan farklı uygulama biçimlerine değindi. Araştırmaların laboratuvarda gerçekleştirilebileceği gibi yapay zeka destekli çevrimiçi nörobilimsel araştırmaların da uygulandığını belirten Dimitriadis, her bir uygulama biçiminin avantajları ve kısıtlılıkları olduğunu ve iş hedefine göre bu araştırma biçimlerinden bir yol haritası çıkarılabileceğinin altını çizdi.
Ondokuz Mayıs Üniversitesinden Prof. Dr. Yetkin Bulut, Türkiye’de nöropazarlama eğitiminin durumu, eğitim programına yönelik beklentiler, karşılaşılan sorunlar üzerine değindiği konuşmasında; üniversitelerin yeterli teknik donanım ve cihazlara sahip bir nöropazarlama araştırma laboratuvarı kurmalarının güçlüklerine dikkat çekerek bu güçlüklerin aşılabilmesi için çözüm önerilerini dile getirdi.
Altınbaş Üniversitesi Inova Neuro Lab. direktörü Doç. Dr. Dicle Yurdakul “Tüketici Nörobilimin Geleceği: VR ve Big Data” başlıklı konuşmasında; sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojileri ile gerçekleştirilen tüketici nörobilimi araştırmalarında, tüketicinin fizyolojik reaksiyonlarının eş zamanlı olarak toplayabilmenin avantajlarını aktardı.
Ondokuz Mayıs Üniversitesinden Doç. Dr. Mevlüde Nur Erdem, nöropazarlama perspektifinden dijital çağda reklam araştırmaları ve tüketici eğilimlerinin keşfi üzerine gerçekleştirdiği konuşmasında dijital yatırımların yükselişinin altını çizdi.
Nomupay Türkiye Genel Müdürü Ergi Şener “Yapay Zeka ve İnsan Arasındaki İlişki” başlıklı konuşmasında yapay zeka ve insan zekasının bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmesi gerektiğini, ikisini çarpıştırmak yerine birbiri ile entegre edilecek bakış açılarının farklılaşacağını dile getirdi. Markaların yapay zeka teknolojisi ile tüketicilerine nasıl ulaşabileceklerini, nasıl farklılaşabileceklerini sektörden örneklerle aktaran Şener, “hayat öğrenmesi” kavramı üzerinde durdu.